בשנים האחרונות נוספו אל עולמנו לא מעט פיתוחים טכנולוגיים שונים, בין אם מדובר בפיתוח של אפליקציות למיניהן שמצליחות לקצר לנו את הזמן בעת חיפוש אחר מוצרי מזון או חנויות ובין אם מדובר בפיתוחים רפואיים המצליחים להעניק טיפוליים קלים ונעימים יותר. אחד מאותם פיתוחים רפואיים ומהבולטים שביניהם אלו ללא ספק השתלים הקצרים, אשר מצליחים הפכו למאוד פופולריים בקרב מרפאות השיניים הישראליות ומצליחים לשמור איכות גבוהה גם בעת מחסור בעצם השן. עם זאת כמו כל טיפול גם התאמה של שתלים קצרים לפי המטופל, דורשת מספר תנאים בכדי להבטיח השתלה  בטוח וכדאית.

הסיבות למחסור עצם בחניכיים

מקרים של מחסור בעצם עלולים לנבוע דרך מספר סיבות, חלקן עלולות להוות טריגר משמעותי ולגרום לנזקים כמעט מידיים וחלקן יגרמו לאיבוד עצם השן בצורה הדרגתית. המקרה הטבעי הוא כמובן בזמן שהגוף שלנו מתבגר, כשבגיל שלושים רמת הסידן מתחילה לרדת בצורה הדרגתית ומשפיעה בצורה כמעט ישירה גם על עצם השן. עם זאת במקרי של עקירה ללא טיפול בזמן, מתחילה גם כן נסיגה הדרגתית של עצם השן. כמו כן גם מחלות חניכיים עלולות לגרום לא רק לדימום בעת הצחצוח, אלא גם כן לנסיגה של הצם. ומקרה נוסף של איבוד עצם השן הוא כתוצאה ממכה קריטית על השן, אשר עלולה לפגוע בעצב השן ולבסוף בכמות העצם.

שתלים קצרים או השתלת עצם?

להבדיל מהשתלים ה"רגילים", השתלים הקצרים מצליחים לשמור על אפקטיביות גם במחסור של עצם בשן על ידי שימוש נהדר בשטח הפנים הרחב ותמיכה חזקה לשתל השן. השימוש בשתלים אלו יכול להיות מעולה גם לבני הגיל השלישי, כאשר השתלים הקצרים נחשבים לעמידים במיוחד גם בשימוש לטווח הרחוק. עם זאת השתלה של שתלים קצרים במקום השתלת עצם בחניכיים, דורשת שארית עצם שבין 5 מ"מ עד 6 מ"מ לצד איכות גבוהה שתוכל גם לספוג את השתלים לאורך זמן. מקרים בהם לא תמצא עצם בגודל שכזה, השתלת סינוס במרבית המקרים בצורה סגורה, תהיה אחת מהאופציות הכי כדאיות למטופל. אך לצד כל אלו חשוב לזכור כי שיקולים נוספים מצטרפים לפתרונות השתל, החל מגיל המטופל, אופי היגיינה אורלית ועד לרקע רפואי.