בבניית בית או כל מבנה בעל שימוש כזה או אחר, ישנם כמה הליכים בירוקרטים שונים שמפרידים בין התכנון והשרטוט הגרפי שלו לבין הקמה שלו הלכה למעשה. אחד מאותם הליכים הוא כמובן ההליך לקבלת טופס ארבע, והוא אמור לתת אישור זמני בלבד ליזם או לבעל הנכס לאכלס אותו. אישור זה מותנה במרבית הפעמים בתיקונים כאלו ואחרים אותם יש להסדיר עד למועד תוקפו של טופס 4, כך שגם מתן קבלת טופס 4 אינה מבשרת על סיום ההליך. עם זאת ההליך לקבלת טופס 4 יכול להיעשות בצורה יחסית מהירה ובשביל להבין כיצד לעשות זאת, יצאנו לחיפוש אחר הטיפים המומלצים.

תהליך קבלת טופס 4

תהליך קבלת טופס ארבע מבשר על סיום הבנייה, האם היא תסתיים לחלוטין? הבדיקות שמתנות את קבלת טופס 4 אמורות לעמוד על טיב הבנייה, על היכולת לאכלס אנשים בנכס בין אם בצורה יומית ובין אם לצורך קבע. הבדיקות לקבלת טופס ארבע כוללת בדיקת תשתיות, החל מחיבור לגז ועד לחשמל, תקשורת ומים. יחד עם בדיקות אלו יתבצעו בדיקות הנדסיות לוודא כי הבנייה אכן תואמת את התוכנית שאושרה על ידי הוועדה, ובנוסף גם בדיקת קונסטרוקציה בכדי לאמוד את איכות הבטון, השלד והבנייה עצמה. בדיקה אחרונה ולשם בטיחות מתבצעת על ידי מכבי אש, והיא מוודא את בטיחות הבניין ואת אמצעי כיבוי האש לפי הצורך.

כיצד לעשות זאת מהר?

לבנות בית משמע לא רק הוצאות כספיות לא קטנות אלא גם מאות מסמכים שונים, ביניהם קבלות, טפסים, אגרות, תשלומים שונים אישורים בכתב ועוד ועוד. בהינתן טופס ארבע יתבקש היזם או בעל הנכס להציג את המסמכים הרלוונטיים, לכן אחד הטיפים המומלצים הוא לצלם, לשמור ולגבות את כל המסמכים שקשורים לבנייה. כן, גם את הקבלות שהביא הקבלן לקניית המלט או הצבע, כל הקבלות והמסמכים חשובים בכדי לקבל את האישורים המוכנים.
בהינתן שכל אלו נמצאים בהישג יד, בכדי שהדירה אכן תעמוד בסטנדרטים מומלץ גם להביא איש מקצוע חיצוני שיבצע את בדיקות מקדימות, כך ייתכן וגם הליקויים שיתבקש בעל הנכס לתקן עד לקבלת תעודת גמר יכולים להיות שוליים מאוד.